Când trebuie să înlocuiesc anvelopele? | Vredestein
Bandenvervangen vervangen

Când trebuie să înlocuiesc anvelopele?

Este o măsură înţeleaptă să dispuneţi verificarea periodică a anvelopelor de către specialistul dvs. în anvelope. Acest lucru permite identificarea defectelor într-o fază timpurie, ceea ce poate extinde durata de viaţă şi preveni numeroase situaţii periculoase.

  • Iată cele cinci motive principale pentru dispunerea unei verificări periodice:

  • 1

    Perforarea

    Anvelopele maşinilor moderne dispun de numeroase tipuri de protecţie contra perforării. Cu toate acestea, dacă apare o perforare, trebuie să opriţi imediat şi să înlocuiţi anvelopa. O anvelopă cu pană trebuie întotdeauna scoasă de la jantă şi verificată cu privire la alte deteriorări. Dacă anvelopa trebuie şi poate fi reparată, acest lucru trebuie realizat cât mai curând posibil, pentru a preveni alte deteriorări interne. Întrucât persoana care efectuează sau dispune reparaţiile este responsabilă pentru rezultat, este important ca reparaţiile să fie realizate de profesionişti autorizaţi. Date fiind forţele foarte mari implicate în deplasarea la viteze mari, nu recomandăm repararea anvelopelor cu simbolurile de viteză W, Y şi (Y).

  • 2

    Uzura până la adâncimea minimă legală

    Cu toate că în Europa adâncimea minimă legală a benzii de rulare este de 1,6 mm, vă recomandăm să înlocuiţi anvelopele la o adâncime de cel puţin 2 mm. Canelurile de pe o anvelopă au un indicator de uzură a benzii de rulare (TWI). Atunci când banda de rulare a anvelopei este uzată până la acei indicatori, anvelopa a atins adâncimea minimă legală a benzii de rulare. 

    În cazul anvelopelor de iarnă, considerentele meteorologice presupun stabilirea limitei de uzură la 4 mm. Anvelopele de iarnă cu o adâncime a benzii de rulare de mai puţin de 4 mm încetează în principiu să mai fie anvelope de iarnă. În unele ţări, acest fapt este de asemenea impus prin lege. În plus faţă de TWI, anvelopele de iarnă au de asemenea un indicator de uzură pentru anvelope de iarnă (WWI), unde o înălţime de 4 mm indică limita pentru condiţiile de iarnă.

  • 3

    Vechimea

    Anvelopele pentru maşini sunt formate din diverse componente din cauciuc, fiecare dintre acestea fiind supusă unor reguli privind vechime. Vechimea pe care o atinge o anvelopă depinde de diverşi factori, precum numărul de kilometri parcurşi pe an, frecvenţa şi durata utilizării (de ex., zilnic sau de câteva ori pe an), viteza la care se conduce şi regularitatea verificării presiunii în anvelope. Condiţiile meteorologice, sarcina anvelopei (adică sarcină normal sau sarcină maximă) şi modul în care anvelopa este depozitată atunci când nu este utilizată constituie factori care afectează procesul de învechire. 

    Drept rezultat al tuturor acestor factori diferiţi, este imposibil de spus cu exactitate timp de câţi ani sau câţi kilometri poate fi utilizată o anvelopă pentru maşini. Reţineţi faptul că cu cât anvelopa este mai veche, cu atât este mai mare şansa ca aceasta să necesite înlocuire. 

    Pentru a o anvelopă să aibă o durată de utilizare cât mai lungă posibil, vă recomandăm să dispuneţi ocazional verificarea acesteia de către un specialist în anvelope în plus faţă de efectuarea de către dvs. a verificării lunare. Dacă adâncimea minimă a benzii de rulare nu a fost încă atinsă după şase ani, recomandăm verificarea anvelopei de către un specialist în anvelope cel puţin o dată pe an. 

    Reţineţi: asiguraţi-vă că se acordă atenţie suplimentară anvelopelor montate pe vehicule precum remorci, rulote, rulote pentru campare, remorci pentru transportul ambarcaţiunilor şi boxe pentru transportul cailor. Dat fiind faptul că anvelopele pentru aceste aplicaţii sunt utilizate numai ocazional şi depind în permanenţă de sarcinile maxime din timpul utilizării, acestea se pot învechi mai repede.

  • 4

    Deteriorarea

    Anumiţi factori externi pot deteriora anvelopele, inclusiv obiecte ascuţite precum cuiele şi şuruburile, dar şi bordurile şi alte obstacole. În cazul în care carcasa anvelopei este deteriorată vizibil, aceasta trebuie înlocuită. În caz de îndoială, dispuneţi întotdeauna evaluarea anvelopelor de către un specialist în anvelope.

  • 5

    Uzura neuniformă

    Uzura neuniformă sau neregulată poate avea diferite cauze. Banda de rulare a unei anvelope trebuie să se uzeze în mod uniform pe toată lăţimea, de la un umăr la celălalt. De asemenea, trebuie să se uzeze în mod uniform pe circumferinţa anvelopei. Dacă anvelopa se uzează mai mult pe umărul interior sau exterior, acest fapt poate indica o problemă la suspensia maşinii sau faptul că ecartamentul nu este aliniat corect. Atunci când cauza este identificată şi reparată într-o fază timpurile, anvelopa poate fi păstrată. Uzura neuniformă pe circumferinţa benzii de rulare poate semnala faptul că amortizoarele sunt uzate.

    În plus faţă de defecte, anumite tipuri de maşini sunt foarte sensibile la uzura neuniformă. Maşinile cu tracţiune pe faţă sunt în general mai predispuse la uzura neuniformă pe puntea spate, iar cele cu tracţiune pe spate pe puntea faţă. Pentru a preveni uzura neuniformă pe circumferinţa benzii de rulare a anvelopei, vă recomandăm să schimbaţi în mod periodic (aproximativ la fiecare 7.500–10.000 kilometri) anvelopele din faţă în spate şi invers.